Samen ben je sterker en kom je verder.
De gouden cirkel
Ieder centrum in Nederland zou je als warenhuis kunnen beschouwen. Dit is geen traditioneel warenhuis. Het warenhuis van een centrumgebied kent immers vele eigenaren. Denk aan ondernemers (retail, horeca, cultuur), vastgoedeigenaren en de gemeente (de zogeheten gouden driehoek). Echter ook scholen, (sport)verenigingen en andere ondernemers en organisaties zijn stakeholders die steeds vaker betrokken worden bij het vitaliseren van het centrum voor de bewoners en bezoekers (de gouden driehoek wordt hiermee een gouden cirkel).
Een winnende ondernemer in een verliezend gebied, gaat uiteindelijk ook verliezen
De praktijk wijst uit dat de centra waar de stakeholders sterk verenigd en verbonden zijn het relatief gezien veel beter doen dan centrumgebieden waar dit minder voor geldt. Vergelijk het met het volgende. Je pakt een papieren zak, blaast deze op en laat hem vervolgens knallen. Vervolgens doe je hetzelfde, maar dan met 50 mensen tegelijkertijd. De klap die je hoort, is veel krachtiger. Zo is het ook met centrumgebieden. Als slechts een handvol ondernemers fungeert als uithangbord voor het totaal, heeft dit veel minder impact dan wanneer bijvoorbeeld de helft van de ondernemers als uithangbord dient.