Hoe robots kunnen helpen?
Vanuit het SDF Living Lab en de Retailagenda is een traject gestart waarbij de inzet van robots op de winkelvloer wordt onderzocht. Er wordt hierbij vooral gefocust op de taken waarbij robots goed ingezet kunnen worden als extra collega. Daarnaast wordt gekeken in hoeverre de inzet van robots kan bijdragen aan het aantrekkelijker maken van de retail sector richting nieuwe medewerkers.
Samen met studenten, bedrijfsleiders, franchisegevers en retailmedewerkers van deelnemende winkels zoals Blokker, Tuincentrum Ockenburgh, Intertoys en Pets Place Boerenbond wordt gekeken naar wat wel en niet werkt en worden overeenkomsten en verschillen tussen de winkels in kaart gebracht en geanalyseerd.
Knelpunten oplossen
Vanuit de klantreis en de medewerkersreis wordt gekeken naar de knelpunten in de dienstverlening. Denk aan ondersteuning bij het helpen van klanten bij de routing in de winkel, het verlagen van de werkdruk, het geven van additionele product informatie, afnemen klantenonderzoek etc. Met verschillende scripts per knelpunt wordt gezocht naar de meest optimale inzet van de robot en of dit überhaupt van meerwaarde is in de specifieke gevallen.
Initiatief en ondersteuning
Het SDF Living Lab Social Robots in een initiatief van de Amsterdam University of Applied Sciences, TMO Fashion Business School, De Haagse Hogeschool / The Hague University of Applied Sciences, mboRijnland en ROC Mondriaan. Het project wordt ondersteund door INretail, Vakcentrum, Tecniek Nederland, Tuinbranche Nederland, Thuiswinkel.org, WELBO - Welcom robots to your team en Bureau Cosi.