Stimuleren sociale meerwaarde

Case Zevenaar
Client
Gemeente Zevenaar
Het verhaal van de:

ZevenAardigheden

In 2021 bleek uit de DNWS scan dat ondernemers niet heel trots waren op het centrum van Zevenaar. Daar waar activiteitencommissie SAZ zijn best deed om bezoekers te binden en boeien. Was de lokale betrokkenheid en samenwerking broos. Om ondernemers te enthousiasmeren en weer te laten houden van hun centrum hebben we ze meegenomen op ontdekkingsreis. We zijn op zoek gegaan naar de aardigheden waarop men stiekem toch wel trots waren. En vooral waarom bezoekers Zin in Zevenaar krijgen. Op basis van deze ZevenAardigheden hebben we gekeken wat er in het centrum moet gebeuren om toekomstbestendig te worden.

wat bindt en boeit ons?

Om de onderlinge samenwerking tussen alle relevante stakeholders te stimuleren zijn we gestart met de belangrijkste vraag 'Voor wie willen betekenisvol worden en zijn?'. Voor iedere ondernemer is het belangrijk om te weten wie de bezoekers van het centrum zijn. En vooral hoe kan ik ze verleiden om mij te bezoeken. Daar kan geen discussie over bestaan, we willen immers blije mensen in het centrum. Het onderzoeken van de doelgroep was een belangrijk stap in het proces om te komen tot een gezamenlijke strategie voor het centrum.

co-creatie

In verschillende sessies hebben we met betrokken partijen nagedacht over wat Zevenaar uniek maakt. Waar we met elkaar trots op zijn. Hoe we de doelgroep kunnen verleiden om ons vaker en langer te bezoeken. En vooral hoe kunnen we er samen voor zorgen dat Zevenaar het energieke hart van de Liemers wordt. Dit heeft geleid tot een gedragen merkstrategie die is uitgewerkt naar middelen en acties, waarbij niet alleen de marketingcommunicatie en de events onder de loep zijn genomen, maar ook de (openbare) buitenruimtes, de voorzieningen, de organisatie en samenwerkingen.

eerste resultaten

De ‘Zin in Zevenaar Evenementen Kalender 2023’, die nu op tafel ligt, komt uit de koker van de werkgroep Evenementen en acties. In dit jaarprogramma staan zeven piekmomenten, clusteringen van evenementen: carnaval, voorjaarsmarkt, oranjeweek, bierpreuvement in combinatie met vaderdag en straattheater, dweilorkestenfestival, fairtradeweek en de decembermaand. Deze zijn stuk voor stuk gekoppeld aan één van de ZevenAardigheden, die een koplopersgroep in september presenteerde: Gewoon bijzonder Bijzonder gewoon, Op z’n Bourgondisch, Bruisend voor jong & Ouder, Vaardig en veelzijdig, Met elkaar voor elkaar, Aardig voor de aarde en Hartelijk tot ziens.

Contact

Ook aan de slag met het stimuleren van sociale meerwaarde?

contact
contact